נשות רחבעם

מעכה בת אבישלום

“וַיִּקַּח לוֹ רְחַבְעָם אִשָּׁה אֶת מָחֲלַת בן [בַּת] יְרִימוֹת בֶּן דָּוִיד אֲבִיהַיִל בַּת אֱלִיאָב בֶּן יִשָׁי. יט וַתֵּלֶד לוֹ בָּנִים …”

מחלת בת ירימות

“וַיִּקַּח לוֹ רְחַבְעָם אִשָּׁה אֶת מָחֲלַת בן [בַּת] יְרִימוֹת בֶּן דָּוִיד אֲבִיהַיִל בַּת אֱלִיאָב בֶּן יִשָׁי. ; וַתֵּלֶד לוֹ בָּנִים אֶת …”

אביהיל אשת רחבעם

“וַיִּקַּח לוֹ רְחַבְעָם אִשָּׁה אֶת מָחֲלַת בן [בַּת] יְרִימוֹת בֶּן דָּוִיד אֲבִיהַיִל בַּת אֱלִיאָב בֶּן יִשָׁי. וַתֵּלֶד לוֹ בָּנִים …”

מיכיהו בת אוריאל

“בִּשְׁנַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם וַיִּמְלֹךְ אֲבִיָּה עַל יְהוּדָה. ב שָׁלוֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלַ‍ִם וְשֵׁם אִמּוֹ …”

תמר בת אבשלום

“וַיִּוָּלְדוּ לְאַבְשָׁלוֹם שְׁלוֹשָׁה בָנִים, וּבַת אַחַת וּשְׁמָהּ תָּמָר; הִיא הָיְתָה, אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה.” שמואל ב’ יד 27
לפי דברי הימים, מעכה היא אשתו האהובה של רחבעם מכל נשותיו ופלגשיו. היא בת דודו אבשלום בן דוד, המורד, והיא אימו של אביה.
רחבעם אהב את מעכה מכל נשותיו ולכן בחר בבנה, אביה, להיות לו ליורש (ולא בבן מחלת שילדה את בנו הבכור).
ועכשיו שימו לב כמה ספרים אומרים דברים שונים…
לפי דברי הימים – אם אביה היא מיכיהו בת אוריאל (ולא מחלת).
לפי מלכים, מעכה היא אשת אביה (ולא אשת ירבעם), כלת אסא נכדו של רחבעם.
ולפי שמואל ב׳ בת אבשלום היא בכלל תמר (ולא מעכה) (בתרגומים יווניים לשמואל כתוב מעכה ולא תמר)ֿ
בהמשך הסיפור, מעכה עושה מפלצת לאשרה, לפי רש״י – ״כמין זכרות״ כדי למלאת את תאוותה והיתה נבעלת בה כל יום.
פרובן (חוקר), אף הוסיף חטא על פשע ומציע גילוי עריות בין מעכה לאביה, בנה, ואסא הוא פרי גילוי עריות זה.

מחלת אישה נוספת של רחבעם, נזכרת רק בדברי הימים בפסוק שקשה להבינו בדרך אחת.
הסבר אחד הוא שמחלת היא בת אביהיל – בכך ייחוסה המשפחתי של מחלת מגיע עד ישי אבי דוד, לפי הסבר זה מדגישים את ייחוסה של מחלת לעומת ייחוסה של מעכה הנבחרת שייחוסה מגיע רק עד דוד.
הסבר שני, מקובל יותר בפרשנות המסורתית, שרחבעם נישא לשתי הנשים, מחלת ואביהיל. הבעיה בפרשנות זו שאביהיל גדולה מרחבעם ביותר משנות דור.