אחינועם

2018 ©

״וַיָּבֹא דָוִד וַאֲנָשָׁיו אֶל-הָעִיר, וְהִנֵּה שְׂרוּפָה בָּאֵשׁ; וּנְשֵׁיהֶם וּבְנֵיהֶם וּבְנֹתֵיהֶם, נִשְׁבּוּ;וּשְׁתֵּי נְשֵׁי-דָוִד, נִשְׁבּוּ–אֲחִינֹעַם, הַיִּזְרְעֵלִית, וַאֲבִיגַיִל, אֵשֶׁת נָבָל הַכַּרְמְלִי.” שמואל א ל ג-ה

אחת מנשותיו של דוד המלך, אותה הוא נשא בתקופת בריחתו משאול ושהייתו באזור מדבר יהודה.
אם בנו הבכור של דוד, אמנון אשר חשק ואנס את אחותו מאב תמר בתה של מעכה בת תלמי מלך גשור.
מוצאה ממשפחת כלב, מיזרעאל שמדרום להר יהודה .מזוהה עם יזרעאל הנזכרת ברשימת ערי יהודה ביהושע טו, 26, גליל, עולם התנ”ך, שמואל א, עמ’ 203).
לפי מזר, נישואין אלה היו חלק ממדיניותו של דוד ליצירת קשרים עם משפחות מיוחסות באזור יהודה (ראו הרחבה, ‘כנען וישראל:מחקרים הסטורים’ עמ’ 185-186) . גם אצל זקוביץ, בנישואי דוד לאחינעם היזרעאלית הוא מעצים את כוחו ואחיזתו בדרום וקונה לו בו בעלית ברית” (דוד מרועה למשיח, עמ’ 113-114).

אחינועם נשבתה יחד עם אשתו השניה של דוד, אביגיל ועם אנשי צקלג ע”י העמלקים על העיר, דוד ואנשיו הצילו את נשותיו ואת השבויים.

משמעות השם

נעם= כינוי האל, הוא אחי, או בהוראת האל הוא טוב.

דעת מיעוט מציעה כי אחינועם היזרעאלית היא אחינועם בת אחימעץ אשת שאול (אם יונתן, ישוי, מלכישוע, מירב ומיכל), אותה לקח דוד שעה שהכריז על עצמו כיורש שאול, למעשה ירש גם את כל נשותיו של שאול, בניהן אחינועם בת אחימעץ, על כך גם נרמז בנבואת נתן הנביא לדוד “וָאֶתְּנָה לְךָ אֶת-בֵּית אֲדֹנֶיךָ, וְאֶת-נְשֵׁי אֲדֹנֶיךָ בְּחֵיקֶךָ” (שמואל ב’ יב 8) (ראו אצל מלול, חברה משפט ומנהג בישראל בתקופת המקרא ובתרבויות המזרח הקדום, עמ’ 219, וגם אצל אהובה אשמן, עמ’ 249 הערה 96).