האישה מתבץ

ספטמבר 2019

״וַתַּשְׁלֵךְ אִשָּׁה אַחַת פֶּלַח רֶכֶב עַל רֹאשׁ אֲבִימֶלֶךְ וַתָּרִץ אֶת גֻּלְגָּלְתּוֹ. וַיִּקְרָא מְהֵרָה אֶל הַנַּעַר נֹשֵׂא כֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁלֹף חַרְבְּךָ וּמוֹתְתֵנִי פֶּן יֹאמְרוּ לִי אִשָּׁה הֲרָגָתְהוּ״ שופטים ט, 53-54

סיפור האישה מתבץ מסופר בשופטים ט, ומוזכר בשמואל ב’ יא.
אין שום פרטים או מידע על דמותה.
היא אישה אלמונית שמגיחה עם פלח רכב והורגת את אבימלך, בכך מצילה את אנשי עירה.

הרקע לסיפור

אבימלך בן גדעון (לגדעון 71 בנים), עלה למלוך על שכם, לשם כך טבח באחיו, 69 ורק אחד ניצל הוא יותם, אשר נשא את משל יותם (משל האטד שאינו נותן פירות אלא קוצים, נגד המלכת אבימלך על שכם), בעקבות המלכתו החלה מרידה בשכם, אותה דיכה תוך שהוא שורף מגדל ובו 1,000 אישה ואישה.
אבימלך ממשיך ולוכד את העיר תבץ, ואנשי העיר בורחים אל המגדל, גם כאן מבקש אבימלך לשרוף את המגדל עם האנשים בתוכו, אישה אחת, משליכה על אבימלך פלח רכב, ומנתצת את גוגלתו, אבימלך מבקש מנערו להורגו בחרבו שלא יזכר כמי שהרגה אותו אישה.

תבץ – עיר באזור שכם (יש המזהים עם טובאס של ימינו)
פלח רכב – אבן ריחיים העליונה משמשת לטחינה, גם הכלי אשר שימש להריגת אבימלך שימש לעבודת נשים.

דמיון לסיפור האישה החכמה מאבל בית מעכה

בסיפור האישה החכמה מאבל בית מעכה, מסופר על שבע בן בכרי המוצא מקלט בעיר אבל בית מעכה, יואב ולוחמיו מטילים מצור על העיר, האישה החכמה פונה אל יואב ומנסה למנוע שפיכות דמים, יואב מבקש את הסגרתו של שבע כתנאי לביטול המצור.
בשני הסיפורים קבוצת אנשים נתונה במצור ובסכנת מוות, בשני הסיפורים נמנעת פגיעה בציבור חף מפשע בזכות אישה, בשני הסיפורים אישה אחת מביאה להפסקת המצור ע”י הריגת אדם אחד בלבד, בשני המקרים נפגע ראשו של מביא האסון, ראשו של אבימלך וראשו של שבע בן בכרי, מות מביא האסון הביא לסוף המלחמה.

שמואל ב יא

אזכור נוסף לסיפור הריגת אבימלך בידי האישה בתבץ בספר שמואל ב’ יא 21 : “מִי-הִכָּה אֶת-אֲבִימֶלֶךְ בֶּן-יְרֻבֶּשֶׁת, הֲלוֹא-אִשָּׁה הִשְׁלִיכָה עָלָיו פֶּלַח רֶכֶב מֵעַל הַחוֹמָה וַיָּמָת בְּתֵבֵץ, לָמָּה נִגַּשְׁתֶּם, אֶל-הַחוֹמָה; וְאָמַרְתָּ–גַּם עַבְדְּךָ אוּרִיָּה הַחִתִּי, מֵת.”
באזכור זה בספר שמואל, נוספת חומה שכלל לא מוזכרת בסיפור המקורי בשופטים, אך החומה כן מופיעה דווקא בסיפור האישה החכמה מאבל בית מעכה..

אצל חזל / מפרשים

אגדת בראשית כ״ו:ב׳
[ב] ד”א וישר אבימלך. זש”ה כורה שחת בה יפול וגולל אבן אליו תשוב (שם כו כז). כל מי שהרג לאחיו בו בדבר לקה…כך אבימלך זה הרג לאחיו באבן, שנאמר ויהרג וגו’ על אבן אחת (שופטים ט ה), ונהרג גם הוא באבן, שנאמר ותשלך אשה אחת פלח רכב על ראש אבימלך ותרץ את גולגלתו (שם שם נג), הוי וגולל אבן אליו תשוב.

מדרש שכל טוב, בראשית כ״ה:כ״ב:א׳
ויתרוצצו. היו מתחתכין ודוחקין זה את זה כשתי גבורים, שזה רץ להרוג את זה, וזה להרוג את זה, ודומה לדבר ותרץ את גלגלתו (שופטים ט נג):

מדרש תנחומא, ויקרא ז׳:א׳
כִּי מִי יֹאמַר שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּשָּׁמַיִם וְאֵין בְּנֵי אָדָם עַל הָאָרֶץ. אֶלָּא אָמַר שְׁלֹמֹה, כָּל זְמַן שֶׁהַחַלָּשׁ שֶׁבַּחַלָּשִׁים מִלְּמַעְלָה, הוּא מְנַצֵּחַ אֶת הַגִּבּוֹר מִלְּמַטָּה. צֵא וּלְמַד מֵאֲבִימֶלֶךְ, וַתַּשְׁלֵךְ אִשָּׁה אַחַת פֶּלַח רֶכֶב עַל רֹאשׁ אֲבִימֶלֶךְ וַתָּרִץ אֶת גֻּלְגָּלְתּוֹ (שופטים ט, נג). וְאִם הוּא הָיָה גִּבּוֹר שֶׁאֵין בְּכָל הַגִּבּוֹרִים כְּמוֹתוֹ וַהֲרָגַתּוּ אִשָּׁה מִלְּמַעְלָה, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

מדרש תנחומא, בראשית ז׳:ז׳
בּוֹא וּרְאֵה, חַלָּשׁ שֶׁבַּחַלָּשִׁין מִלְמַעְלָה, נוֹצֵחַ גִּבּוֹר מִלְמַטָּה, שֶׁכֵּן כְּתִיב: וַתַּשְׁלֵךְ אִשָּׁה אַחַת פֶּלַח רֶכֶב עַל רֹאשׁ אֲבִימֶלֶךְ וַתָּרִץ אֶת גֻּלְגָּלְתּוֹ (שופטים ט, נג) כָּל שֶׁכֵּן כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמָיִם.

תנחומא בובר, וירא כ״ח:א׳
א”ל הקב”ה לאבימלך בן גדעון, רשע ראה כבוד שעשה אבימלך לאברהם, ואתה עמדת והרגת את אחיך שבעים איש על אבן אחת, אוי לאותו האיש, וכן אמר שלמה חופר גומץ בו יול (קהלת י ח), לפיכך אף הוא לא נהרג אלא באבן, שנאמר ותשלך אשה אחת פלח רכב וגו’ (שופטים ט נג). א”ל הקב”ה כתבתי בתורתי יראת ה’ תוסיף ימים ושנות רשעים תקצרנה (משלי י כז), ואתה הרגת את אחיך, חייך שאני מקצר שנותיו של אותו האיש, לפיכך לא מלך אלא ג’ שנים, שנאמר וישר אבימלך על ישראל שלש שנים (שופטים ט כב).

מלבי”ם על שופטים ט׳:נ״ג:א׳
עתה יספר איך נתקיים ג”כ מ”ש ותצא אש מבעלי שכם ותאכל את אבימלך במה שאשה הרגתהו. פלח רכב היא חתיכת אבן מהעליונה של הריחים והיה מדה במדה כמו שהרג את אחיו על אבן אחת.