נערה קטנה ואשת נעמן
אוקטובר 2019
אשת שר צבא ארם, נעמן.
שמה לא מוזכר.
שפחתה היתה נערה קטנה – שבויה מארץ ישראל.
פשט ותקציר הסיפור
נעמן, שר צבא מלך ארם, היה איש נכבד עתיר ניצחונות צבאיים, הכתוב מדגיש כי נצחונותיו הם יד ה’ ואילו נעמן אינו מודע לכך.
נעמן לוקה בצרעת.
(יש קשר בין אי ידיעתו זו לבין הצרעת בה לקה, שכן זו תביאו להבין כי הכל ביד ה’).
צבא ארם שובה נערה קטנה מארץ ישראל, שהיתה לשפחתה של אשת נעמן.
ביד הנערה הקטנה, בהנגדה לנעמן הגדול, התשובה לריפויו של נעמן.
הנערה מציעה לגבירתה לפנות לאלישע על מנת שירפא את נעמן מצרעתו.
המשכו של הסיפור הוא שנעמן לאחר שהלך למלך ישראל מגיע אל אלישע (בהזמנתו), המכונה איש אלוהים, אלישע מנחה את אלישע לרחוץ שבע פעמים בירדן וזה מתרפא. נעמן הנוכרי מכיר בנס ובאלוהי ישראל “הנה נא ידעתי כי אין אלוהים בכל הארץ כי אם בישראל”.
לא מצאתי מידע מרחיב על דמותה של אשת נעמן, גם לא בספרות חז”ל.
ראו הרחבה אצל שפחתה ‘נערה קטנה מארץ ישראל‘
סמכות – מי לפני
אחת המילים המנחות בסיפורנו היא ‘לפני’ במשמעות קבלת סמכות:
על נעמן נכתב ‘היה איש גדול לפני אדוניו’
על הנערה נכתב ‘ותהי לפני אשת נעמן’
לבסוף מיעצת הנערה לגבירה ‘אחלי אדוני לפני הנביא’
תיאורים אלה מדרגים את ארבע הדמויות – נעמן כפוף למלך ארם, האישה כפופה לנעמן בעלה, והנערה הקטנה כפופה לאשת נעמן. המחבר שם בפי הנערה בקטנה את המילה ‘לפני’ וכך מתגשם המסר בסוף הסיפור בו נעמן מכיר בכפיפותו לאלישע, איש האלוהים. (דר מיכאל קוכמן, עולם התנ”ך, מלכים ב’, עמ’ 43 |ראו גם אצל:י., זקוביץ, גבה מעל גבה, עמ’ 21).
אצל חז”ל מפרשים
מצודת דוד על מלכים ב ה׳:ב׳:ג׳
ותהי וכו׳. היתה משמשת לפני אשת נעמן: