כשקוראים את התנך ועוברים על ההיסטוריה הישראלית הקדומה – למראית עין קטנה אחת בלבד ניתן לחשוב שגיבוריה הבלעדיים של ההיסטוריה שלנו היו גברים שנטלו חלק משמעותי בהובלת העם, קידומו וליצירת הקשר בין העם לאלוהים. אך בין השורות ההיסטוריות מסתתרות להן דמויות מיוחדות שעמדו שם תמיד לצד אותם הגברים המובילים – אלו היו נשים. נשים שגם להן תפקיד משמעותי שאין כמותו בכלל המערכה.

חלקן היו עוצמתיות, חלקן אימהות, חלקן אפילו הגיעו מעמים אחרים וילדו את המלכים העתידיים של העם הישראלי (כמו רות למשל, אימו של דוד המלך).

לכל אותן הנשים ישנה חשיבות ומשמעות רבה על ההיסטוריה היהודית שלנו. משמעות המתוארת בפרויקט “נשים בתנך” שאותו מקדמת הצלמת המקצועית – דיקלה לאור.

מה החשיבות של פרויקט צילום נשים בתנך?

במרבית ההיסטוריה הקדומה, בין אם מדובר בהיסטוריה התנכית היהודית או אפילו בהיסטוריה של העמים האחרים, נשים כמעט שאינן מתוארות או מוזכרות בספרות ובספרים. אלא רק אם הן היו נשים משפיעות כמו נשות מלכים או מלכות בעצמן (כמו קלאופטרה למשל, שמתוארת בספרים רבים ואשר נחשבת לאחת המלכות הקדומות והמשפיעות ביותר על כלל המזרח התיכון).

אך בתנך שלנו, שקרוב מאוד לליבנו, ישנם אינספור סיפורים על נשים. נשים שהיו רעיות, אימהות, אחיות, מנהיגות. נשים שלקחו מעמדות ותפקידים שונים שהשפיעו על ההיסטוריה שלנו וקידמו מנהיגים ומלכים.

רבים מהאנשים אינם מייחסים חשיבות גדולה לאותן הנשים. אך החשיבות היא גדולה. וגם אם אין הרבה סיפורים על נשים ועדויות על מנהיגות ומובילות – פרויקט צילום נשים בתנך מביא עימו את הנוכחות הנשית ובוחר לשים עליה דגש. ספר צילומים הכולל את אשת איוב, נעמי, רות, דבורה, שרה, רחל ולאה, שגם בזכותן עלה ונוצר העם ההיסטורי שלנו.

כיצד מוצגות נשים בספרי התנך?

נשים בתנך היו נמצאות במעמד נמוך יותר מהגברים. רובן הגדול לא היו מנהיגות, הן לא היו יכולות לבצע בחירות עצמאיות והיו תלויות בגברים שלהן. הנשים היו במעמד כה נמוך לא בגלל בחירה – אלא כי החברה הייתה בנויה כך. אנחנו יכולים ללמוד זאת שהן אפילו לא היו יכולות לבחור את הגבר שעימן הן רוצות להינשא, וכי אביהן היה בוחר עבורן את הגבר הראוי.

כך למשל בסיפור האחיות על רחל ולאה – לבן (אביהן) מסכים ליעקב להינשא לבנותיו רק בתנאי שיעקב עובד 7 שנים עבור כל אחת מהן.

האם לנשים המוצגות בתנך יש כוח?

כשרבקה אומרת לבנה יעקב לגשת אל אחיה (לבן) ולקחת ממנו את אחת מבנותיו – באותו הרגע כנראה שרבקה אינה יכולה לתאר לעצמה שזה מה שיוביל ל12 השבטים של בני ישראל. הכוח באמירה שלה, זה מה שהולך להוביל להיווצרות עם ישראל כולו, כשאמירה אחת פשוטה הולכת לשנות את עתידו של יעקב, ולהוליד צאצאים רבים שלימים יבנו עם.

כוח כזה גם היה לנשים נוספות רבות בתנך, שאמירה או מעשה אחד קטן שלהן, הביא לשינוי גדול (ברוב הפעמים אף, שינוי הרבה יותר משמעותי מהשינויים שגברים רבים הובילו אותם).

צילום נשים בתנך – דיקלה לאור

ספר הצילומים “נשים בתנך”, מביא עימו את הכוח והעוצמה של אותן הנשים ששינו את פני ההיסטוריה היהודית. נשים שלאמירה או למעשה שלהן ישנו זכר בספרי הקודש שלנו – ועל כך, נולד לו פרויקט נשים בתנך שמעניק את ההזדמנות לכל אישה לקחת חלק בצילומים מרהיבים וייחודיים ביותר.

למידע נוסף, השאירו את הפרטים שלכם באתר, ונדאג לחזור אליכם בהקדם. דיקלה לאור – צילום נשים בתנך